Szkoła Podstawowa nr 144

Zajęcia i imprezy zorganizowane przez Zespoł Przyrodniczy



Powrót



Ryby maja głos / Dzien wody / Dzień zdrowia / Ogród Botaniczny / Ciekawostki przyrodnicze / Jabłka dar jesieni / Fakty i mity na temat czekolady / Z warzywami przez świat / Dzień matematyczno - przyrodniczy / XX Sejmik Ekologiczny /

ZAJĘCIA OTWARTE Z PRZYRODY DLA KLAS 4 - 6

8 listopada 2011r. w godzinach popołudniowych, odbyły się zajęcia z przyrody pt. "Owoce smaczne i zdrowe, jesienią kolorowe". W czasie zajęć uczniowie poznali cykl rozwojowy roślin. Na fotografiach prześledzili kolejne etapy rozwoju roślin, od kiełkowania nasion, aż po wytworzenie owoców. Dowiedzieli się, jakie są sposoby zapylenia i rozsiewania nasion. Mieli również okazję poznać typy owoców oraz wartości odżywcze zawarte w owocach surowych, suszonych albo w nasionach. Największą radość sprawiła uczniom degustacja owoców, podczas, której mieli możliwość spróbowania wielu egzotycznych owoców. Na zakończenie zajęć wszyscy ulepili z gliny owoce winogrona albo wiśni.


RYBY MAJĄ GŁOS

W dniu 13.12.2011 r. nauczyciele przyrody po raz kolejny zorganizowali dodatkowe zajęcia przyrodnicze dla wszystkich chętnych uczniów klas IV – VI. To przedświąteczne spotkanie odbyło się pod hasłem "Ryby mają głos". Uczniowie mogli zobaczyć jak zbudowane są ryby, czym się odżywiają i jakie mają zwyczaje. Dzięki multimedialnym prezentacjom dzieci poznały wiele różnych gatunków organizmów żyjących zarówno w słonej jak i słodkiej wodzie. Następnie rozwiązywano związaną z tematem krzyżówkę, a potem wykonywano ozdoby na świąteczny stół (oczywiście z motywem rybki). Spotkanie zakończył pyszny poczęstunek złożony z kromeczek chleba posmarowanych pastami z różnych gatunków ryb.



Przejdź do góry

DZIEŃ WODY

W dniu 22 marca 2012 wszyscy zainteresowani zagadnieniami przyrodniczymi uczniowie klas 4 – 6 mogli spotkać się na dodatkowych zajęciach zorganizowanych z okazji Światowego Dnia Wody. W czasie spotkania uczniowie korzystając z oglądanych prezentacji multimedialnych zastanawiali się nad problemami takimi jak na przykład: jakie są zasoby wody na ziemi, ile wody występuje w organizmach żywych, czy też jakie jest zużycie wody do wykonywania codziennych czynności. Dzieci w grupach wykonywały także plakaty obrazujące jak ważna jest czysta woda w życiu każdego człowieka. Zapoznały się też z dekalogiem ekologicznym. Szczególnym zainteresowaniem cieszył się pokaz mikroskopowy organizmów żyjących w kropli wody, a pochodzącej z naszych miejskich wodociągów. Całe spotkanie upływało w miłej atmosferze, którą wspomagało degustowanie różnego rodzaju wód mineralnych.


Przejdź do góry

DZIEŃ ZDROWIA

W dniu 7 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Dzień Zdrowia. Z tej okazji uczniowie klas IV – VI, w czasie godzin wychowawczych zastanawiali się nad problemami związanymi ze zdrowiem. Wszyscy przypomnieli sobie zasady prowadzenia higienicznego trybu życia, a następnie w klasach IV omówiono zasady zdrowego odżywiania, w klasach V zagadnienia związane z aktywnym wypoczynkiem, a w klasach VI z wolnością od nałogów. Uczniowie wykonywali różne ćwiczenia i zadania przygotowane wcześniej przez nauczycieli przyrody. Efektem pracy uczniów były plakaty, które później zostały umieszczone na szkolnym korytarzu, na wystawie pt. "Zdrowy człowiek na czystej planecie".






przejdź do góry

Ogród Botaniczny w Krakowie

Dnia 21 czerwca klasa 4a i 4e odwiedziły Ogród Botaniczny UJ w Krakowie. Podczas wyjścia brały udział w zajęciach edukacyjnych polegających na zwiedzaniu zasobów ogrodu. Korzystając z opisów stanowisk oraz wiadomości zaprezentowanych przez nauczycieli uzupełnili zadania na kartach pracy. Na koniec wycieczki odpoczywając w cieniu drzew wykonały pracą plastyczną przedstawiającą wybrany obrazek z ogrodu. Uwieńczeniem spotkania w upalny dzień była przerwa na lody sprzedawane na terenie ogrodu…


>










przejdź do góry

Ciekawostki przyrodnicze

NAJWYŻSZY PUNKT

Najwyższym punktem naszego kraju są wznoszące się nad Czarnym Stawem Rysy. Przecięte szczeliną, czyli rysą, od czego góra wzięła swą nazwę, mają wysokość 2499 m n. p. m. Przez wierzchołek Rysów przebiega granica ze Słowacją.



NAJNIŻSZY PUNKT

Najniżej położonym punktem w Polsce są Raczki Elbląskie – wieś położona 1,8 m poniżej poziomu morza. Tylko dachy zbudowanych tu domów wystają powyżej poziomu morza. Powierzchnia obszarów depresyjnych położonych w delcie Wisły, wynosi 181 km.


NAJDŁUŻSZA RZEKA W POLSCE

Królową polskich rzek jest Wisła, jedna z niewielu europejskich rzek posiadająca naturalne brzegi. Długość Wisły to 1047 km, w tym odcinek żeglowny – 941 km. Powierzchnia dorzecza to prawie 195 tys. km. Swoje źródła bierze na zachodnich stokach Baraniej Góry w Beskidzie Śląskim (Biała i Czarna Wisełka). Zasilana jest m. in. przez: Rabę, Dunajec, Wisłokę, San, Wieprz, Pilicę, Bug z Narwią.



CZY WIESZ, ŻE...

  • O godzinie 10 rano serce i układ krążenia człowieka najlepiej radzą sobie z obciążeniem,

  • Serce posiada siłę wyrzucenia strumienia krwi na wysokość dwóch metrów w powietrze,

  • Komórki wyścielające jelito żyją tylko trzy dni, podczas gdy neurony mózgu mogą przetrwać przez całe życie człowieka,

  • Paznokcie u rąk rosną z prędkością około milimetra na miesiąc, to jest cztery razy szybciej niż paznokcie u nóg,

  • Każdy z nas ma około 120 tyś. włosów na głowie i około 20 tyś. na pozostałej powierzchni ciała. Zdrowy człowiek traci pomiędzy 40, a 120 włosów dziennie. Włosy rosną na głowie w tempie około 1, 25 centymetra na miesiąc. Znany jest przypadek włosów dorastających do 14, 5 metra długości,

  • Kichnięcie może spowodować wyrzucenie z nosa cząstek z prędkością167 kilometrów na godzinę.

  • Ciało przeciętnego dorosłego człowieka pokryte jest ok. skóry, a jaj waga wynosi mniej więcej 3 – 5 kg.

  • W naszym organizmie znajduje się około 50 miliardów komórek. Możemy oglądać je wyłącznie pod mikroskopem, ponieważ wielkość komórki wynosi przeciętnie tylko 0,03 mm.

  • Na większej części ciała człowieka skóra ma ok. 1 mm grubości. Pod mikroskopem widzimy dwie główne warstwy – naskórek (górna, cienka warstwa) i skórę właściwą.

  • Różnice kolorów skóry ludzi wynikają stąd, że ich przodkowie pochodzą z różnych części kuli ziemskiej. Każdy rodzaj skóry zawiera barwnik – melaninę. Ciemna skóra ma więcej melaniny niż jasna. Melanina chroni ją przed uszkodzeniem spowodowanym zbyt dużą ilością promieni słonecznych. Osłania ona głębsze warstwy skóry. Ludzie z ciepłych , słonecznych okolic mają ciemną skórę, a ludzie z chłodnych terenów – jasną. Jednak gdy długo przebywają na słońcu ich skóra brązowieje.

  • W skórze znajduje się wiele zakończeń nerwowych. Odbierają one takie bodźce jak: dotyk, ciepło zimno i ból

Ciekawostki przyrodnicze zaczerpnięta z książki pt. "REKORDY ZIEMI" Domu Wydawniczego Bellona

1. Najdłuższa i najpotężniejsza rzeka to Amazonka. Pod względem długości ma 7025 km, ma też największe dorzecze 7,05 mln km2 . Wypływa ze źródeł w Andach Peruwiańskich na wysokości 3635 m n.p.m. jako Maranon. W środkowym biegu zwana jest Solimoes. Rzeką tą przepływa jedna piąta całej słodkiej wody na Ziemi. Wpływa do niej ponad 200 rzek, z tego 18 o długości ponad 1500 km. W okresie deszczów zenitalnych poziom podnosi się dwukrotnie w ciągu roku o 15 – 20 m. Nazwę nadał jej od legendarnego wojowniczego plemienia Amazonek hiszpański podróżnik, F. de Orellana, który odkrył ją w 1542 r.

2. Największe jezioro to Morze Kaspijskie, 371000 km2. Leży w Azji i Europie. Państwa, które mają do niego dostęp to: Rosja, Kazachstan, Turkmenia, Azerbejdżan, Iran. Jest jeziorem bezodpływowym, pozostałością po trzeciorzędowym Morzu Sarmackim. Największa głębokość to 1025 m.

3. Najgłębsze jezioro to Bajkał. W najgłębszym miejscu ma 1620 m. Leży w Azji. Wpływa do niego 336 rzek, wypływa tylko jedna Angara. Żyje w nim około 1200 gatunków zwierząt (z tego ¾ występujących tylko tutaj) oraz około 600 gatunków roślin.

4. Najwyższym systemem wodospadów jest Salto Angel w Ameryce Południowej. Leży na terytorium Wenezueli. Ma 979 m wysokości. Nazwa pochodzi od nazwiska amerykańskiego lotnika, poszukiwacza złota i diamentów, J. Angela, który odkrył go w 1933 r.

5. Największym systemem wodospadów są wodospady leżące na dolnym biegu rzeki Iguacu niedaleko jej ujścia do Parany w Ameryce Południowej. Mają 275 kaskad. Kanion rzeki wraz z wodospadami został ogłoszony w 1939 r. parkiem narodowym.


Ciekawostki przyrodnicze wybrane z książki S. Parkera pt. "Stawy i rzeki".

1. Środowiska słodkowodne – rzeki, strumienie czy bagniste brzegi jezior i stawów zamieszkuje wiele ssaków. Ssaki mają futro przystosowane do środowiska wodnego. Na przykład futro norki tworzą włosy dwojakiego rodzaju. Długie, grube i spłaszczone włosy zapewniają ochronę i mają ubarwienie maskujące. Na jeden włos ochronny przypada 20 lub więcej włosów wełnistych – bardziej miękkich, o połowę krótszych, które zatrzymują powietrze i nie dopuszczają wody do skóry, a tym samym zapobiegają utracie ciepła.

2. Bobry żyją w częściowo zanurzonych domach z mułu i patyków, zwanych żeremiami. Budują w poprzek strumienia tamę z gałęzi, kamieni i mułu, która podnosi poziom wody i zapewnia bezpieczeństwo. W zimie pływają pod lodem do "spiżarni" z ukrytymi zapasami – zdrewniałymi pędami i gałązkami.

3. Ogon bobra jest spłaszczony i łuskowaty. Służy jako ster i wiosło, a także do uderzania o powierzchnię wody, aby ostrzec inne bobry o niebezpieczeństwie.

4. Okryte ciemnym futerkiem ciało ryjówki ma tylko około 9 cm długości. Ten ruchliwy owadożerca często żyje na brzegach wód, w wąskich tunelach, wyciskających wodę z jego sierści, gdy się przez nie przeciska.

5. Wydry spędzają większość czasu na zabawie samotnie lub z innymi wydrami. Takie zabawy rozwijają umiejętności łowieckie.


przejdź do góry

Jabłka dar jesieni

Dnia 25 października 2012, odbyły się zajęcia edukacyjne w ramach programu "Trzymaj Formę". Tematem zajęć były "Jabłka dar jesieni". Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się jak od nasion do jabłoni powstają owoce, jakie mają wartości odżywcze i skąd pochodzą najstarsze odmiany jabłek. Oglądali pod mikroskopem wybrane tkanki owocu, zdegustowali smaczny, zdrowy deser, prosty do samodzielnego przygotowania, a na koniec wykonali jesienną ozdobę, którą zabrali do domu.














przejdź do góry

FAKTY I MITY NA TEMAT CZEKOLADY.

W środę 5 XII o godz. 15:20 w Sali 42 odbyły się zajęcia otwarte z przyrody pt. FAKTY I MITY NA TEMAT CZEKOLADY.
W czasie zajęć uczniowie dowiedzieli się:

  • jak powstaje czekolada (obejrzeli krótki filmik z fabryki czekolady)

  • kto i kiedy sprowadził czekoladę do Europy

  • jakie wartości odżywcze posiada czekolada

  • czy jest zdrowa, czy wręcz przeciwnie szkodzi naszemu zdrowiu

  • poznali przepisy na dania obiadowe z dodatkiem czekolady.

"Najsłodszą" częścią zajęć była degustacja wyrobów czekoladowych. Uczestnicy musieli rozpoznać rodzaj czekolady wyłącznie za pomocą zmysłu smaku. Okazało się, że wszyscy uczestnicy zajęć to wielcy "smakosze" czekolady, nikt nie miał problemu z odgadnięciem smaku czekolady gorzkiej, mlecznej lub białej!














przejdź do góry

"Z WARZYWAMI PRZEZ ŚWIAT"

W dniu 26.02.2013 r. po raz kolejny odbyły się otwarte zajęcia z przyrody dla chętnych uczniów klas IV – VI. Tym razem temat spotkania brzmiał "Z warzywami przez świat". Na początku uczniowie przypomnieli sobie nazwy i położenie na mapie świata kontynentów. Następnie do każdego z nich przyporządkowano zdjęcia zwierząt, które tam występują. W kolejnym ćwiczeniu uczniowie musieli znaleźć w sali lekcyjnej, za pomocą specjalnych wskazówek, karteczki z puzzlami, które po złożeniu pokazały zdjęcia osób żyjących na poszczególnych kontynentach. Następnie dzieci musiały rozpoznać nazwy warzyw korzystając ze specjalnych opisów. Opisy te przygotowane zostały w taki sposób, aby uczniowie zapamiętali z jakich kontynentów pochodzą warzywa, jakie mają wartości odżywcze i dlaczego warto je zjadać. Ostatnia część zajęć przysporzyła bardzo dużo radości, bo można było skosztować przygotowanych, a omawianych wcześniej, warzyw. Na stole pojawiły się: papryka, pomidory, kukurydza, sałata, marchewka i rzodkiewka.
Po zajęciach uczniowie zapewniali, że przez cały czas dobrze się bawili i z niecierpliwością będą czekać na następne spotkanie.





przejdź do góry

Dzień matematyczno - przyrodniczy

Dnia 08.05.2013 r. po raz kolejny odbył się w naszej szkole konkurs dla uczniów klas szóstych, obchodzony jako Dzień Matematyczno-Przyrodniczy.
Na szkolnym boisku, przy pięknej, wiosennej pogodzie rywalizowały ze sobą kilkuosobowe grupy. Zadaniem każdej drużyny było rozwiązanie 10 zadań o tematyce przyrodniczej i matematycznej. Uczestnicy chętnie pracowali i podkreślali, że problemy i zagadnienia, z którymi się zmagali były ciekawe, miały charakter praktyczny i wymagały współpracy w grupie.

W konkursie największą liczbę punktów uzyskały drużyny w składzie:

Miejsce 1: Agnieszka Gawlik, Alicja Gniadek, Damian Krawczyk, Paweł Kwinta, Julia Maciejewska i Patrycja Maliszkiewicz.

Miejsce 2:
Katarzyna Błachut, Oliwia Gurgul, Marcin Kapusta, Grzegorz Korzeniak, Patryk Krzywdziński, Ewa Sroka i Adrian Warzecha.

Miejsce 3:
Mateusz Godeń, Wiktor Kluba, Dawid Knapik, Patryk Krawacki, Patryk Popardowski i Weronika Ziętara.









przejdź do góry

XX Sejmik Ekologiczny

6 czerwca 2013r. dziesięciu uczniów klas szóstych wzięło udział w XX Sejmiku Ekologicznym zorganizowanym w ZSOI nr 5 pod hasłem "Czyste powietrze dla Krakowa". Na to spotkanie przyjechali uczniowie z kilku nowohuckich szkół podstawowych. Nasi uczniowie zaprezentowali wyniki i wnioski, jakie wynikały z wcześniej wykonanych zadań. Zadania związane były z tematem "Transport i komunikacja miejska – wyrabiamy dobre nawyki". Brali też udział w ekologicznych zajęciach warsztatowych, po których zredagowano List Otwarty do przedstawicieli Władz Miasta Krakowa dotyczący m.in. promocji transportu rowerowego, powiększenia terenów zielonych w Krakowie oraz problemu spalania odpadów. Wybrani uczniowie godnie reprezentowali naszą szkołę.







przejdź do góry
Szkoła Podstawowa nr 144